Ferrari 512M - Yankiemodels

yankiemodels
Prejsť na obsah
Ferrari 512M

Le Mans 1971
Tím: David Piper Autorace
Jazdci: Chris Craft, David Weir
Mierka: 1:24
Autor: Ján Priškin
V rokoch 1970 a 1971 prebiehali preteky športových automobilov v majstrovstvách sveta v krátkej, ale nezabudnuteľnej ére prototypov, Porsche 917 a Ferrari 512S a 512 M, najbrutálnejšie a najrýchlejších pretekárskych automobilov, ktoré boli vtedy vyrobené.
Model Ferrari 512S, i keď bol nádherný, jeho vývoj trval len 9 mesiacov, bol unáhlenou odpoveďou na model Porsche 917. Ukázal sa totiž ako príliš ťažký a ťažkopádny aby mohol ohroziť silu tímu Porsche. Napriek tomu ale dokázal zvíťaziť na pretekoch v Sebringu, a obsadiť 2. miesta v pretekoch v Monze, Spa, targa Florio. Ferrari 512S bolo pre Porsche 917 jedinou vážnou konkurenciou a znamením, že ak bude voz ďalej vyvíjaný, bude mať potenciál popreháňať a aj porážať Porsche 917.
Prototyp, ktorý mal úlohu spln5, bolo Ferrari 512M. Písmeno M označuje „modificato“. Auto bolo ľahšie, výkonnejšie, disponoval lepšou aerodynamikou a lepšou ovládateľnosťou. Všetko nasvedčovalo tomu, že Ferrari disponuje protizbraňou na Porsche 917.
Ferrari 512M sa predstavilo v poslednom preteku roku 1970, v rakúskom Österreichringu, kde viedlo, zajazdilo najrýchlejšie kolo ... a pre poruchu elektroniky odstúpilo z pretekov. Je ale smutní, že CSI, ktorá v tej dobe šport riadila, vydala nové pravidlá, kde od roku 1972 boli prototypy s obsahom motora 5 litrov zakázané.
Ferrari stálo pred rozhodnutím pokračovať v vývoji 512M pre rok 1971, napriekm tomu ak vedelo, že jeho dni sú zrátané, alebo sa vrhnúť na vývoj prototypu s objemom motora 3 litre, ktorý zaručoval budúcnosť. Pochopiteľne si Ferrari vybralo druhu možnosť, aj vzhľadom na konkurenciu 3 litrových prototypov, Matra a Alfa Romeo, a sústredilo sa na vývoj modelu 312P (PB) a skončilo s vývojom 512M.
Prototypy Ferrari 512M nasadzovali v pretekoch už len súkromné tímy. Že to bolo správne rozhodnutie, dokazovalo aj to, že v nasledujúcom roku vyhralo Ferrari všetky preteky, okrem pretekov v La Mans, a vyhralo majstrovstvá sveta v rokoch 1972 a 1973.
V roku 1971 sa pretekov 24h Le Mans zúčastnilo 9 súkromných Ferrari 512M, preteky ale dokončili len 2. Za volantom Ferrari 512M, tímu David Piper Autorace, so štartovým číslom 16, sa striedali jazdci Chris Craft a David Weir. Do pretekov sa kvalifikovali na 9. mieste a po 24 hodinách boli odmávnutý na 4. mieste, keď absolvovali 355 kôl.
Ferrari 512M bol tiež automobilom, v ktorom mal vážnu nehodu Pedro Rodriguez, za ktorú zaplatil životom, behom druhého preteku Intersérie v Norisringu. To bola obrovská strata pre vytrvalostné preteky a smutný koniec pre model Ferrari 512M.

Technické údaje:
Motor – Ferrari 60° V12
Objem valcov – 4993 cm3
Výkon – 449 kW
Prevodovka – Ferrari, manuálna 5 stupňová
Rozmery d, š,  v – 4180, 2015, 985 mm
Rozhod predných kolies – 1518 mm
Rozchod zadných kolies – 1511 mm
Rozvor náprav – 2400 mm
Hmotnosť – 815 kg
Max. rýchlosť – 310 km/h
© Yankie models 2023
Návrat na obsah