Zetka ZS30 - Yankiemodels

yankiemodels
Prejsť na obsah
Závodný automobil Zbrojovky Brno z roku 1930 Z S30

GP Československa
Brno, Masarykov okruh 1930
Jazdci: T. Divíšek, E. Procházka

Mierka: 1:18
Autor: Robert Blaschke, Eduard Rojko

Deň 28. septembra 1930 je významne zapísaný v dejinách československého automobilového športu. To sa uskutočnili preteky automobilov na novom okruhu pri Brne. Závod na 17 kôl (495,4 km) usporiadal Československý automobilový klub pre Moravu a Sliezsko (ČAMS) na novom, Masarykovom okruhu. V roku 1930 boli k I. ročníku pretekov Voiturette (do 1,5 l) na Masarykovom okruhu prihlásený tiež Otto Lukáš a Ernst (Arnošt) Prechádzka so Zetkami S30 a Karol Tunal Divíšek so Z 13 1,5 l (2x4 piesty). Divíšok však v tréningu pred pretekmi havaroval a vozidlo s motorom M15 poškodil. Bol potom "pridelený" ako rezervný jazdec pre Procházku v menšom vozidle S30 so slabším dvojtaktným štvorvalcom M8. Otto Lukáš tiež pri tréningu havaroval v Pisárkach, a preto do závodu odštartoval jediný zbrojovácky automobil. Do závodu, ktorému prizeralo 80-100 tisíc, v ňom odštartoval Ernst Procházka. Po 3.kole bol v priebežnom poradí na 6. mieste. Po vystriedaní odjazdil zvyšok závodu Karel Divíšek. Po 12. kole jazdil Divíšek ako štvrtý v poradí. Posádka E. Prechádzka/T. Divíšok (št. č. 52) síce závod dokončila v čase 5:59:37,7 h (priemerná rýchlosť 82,5 km/h), ale nebola klasifikovaná, pretože závod dokončila po časovom limite (do 45 minút po víťazovi). Inak by Procházka s Divíškom skončili v triede Voiturette do 1,5 l na 3. mieste. Avšak Procházka a Divíšek sa stali prakticky prvými jazdcami s vozidlom československej výroby, ktorý závod v Brne dokončili. Víťazom pretekov sa v čase 5:07:42,8 h stal Rakúšan Maxmilian zu Hardegg na Bugatti T37A, za ktorým Procházka s Divíškom zaostali o necelých 52 minút.
Z pravdepodobne desiatich vyrobených „pekelníkov“ (Z30S) neprežil do dnešnej doby ani jeden. Len torza. Jedno z nich zostalo v rodine Jarošov. Starý otec pána Jaroša bol jedným z konštruktérov brnenskej zbrojovky. Hrdzavejúce torzo závodného rámu so športovou nápravnicou sa stalo základom na stavbu repliy Z18 Sport.
Stavba vozdla bola možná aj vďaka dokumentácie, ktorú sa podarilo pri zániku brnenskej zbrojárskej fabriky zachrániť dlhoročnému zamestnancovi Jánovi Popelkovi. Práve vďaka nej mohli vzniknúť aj Jarošove predchádzajúce repliky Omegy, Disku aj „mílovky“.

Beta stavbu vozidla Z18S si môžete pozrieť v galérii papirove-modely.cz

Odkazy
idnes - Pekelník z Brna: dvoutakt dopovaný kompresorem se vrací po 90 letech
z-klub - Rychlé střely ze Zbrojovky
wiki - Zbrojovka Z14
© Yankie models 2023
Návrat na obsah