Lancia LC2 Monza 1984 - Yankiemodels

yankiemodels
Prejsť na obsah
Lancia LC2/83 #0003

Monza 1984
Tím: Jolly Club
Jazdci: Beppe Gabbiani, Pierluigi Martini

Mierka: 1:24
Autor: Ján Priškin
V roku 1982 boli pre majstrovstvá sveta zavedené nové pravidlá skupiny C. Tieto pravidlá vyžadovali, aby tímy používali uzavreté automobily, ktoré museli tiež spĺňať normu spotreby paliva 60 litrov na 100 kilometrov. Lancia LC1, ktorá bola vyrobená podľa starších predpisov skupiny 6 v roku 1982, musela byť nahradená, aby Lancia mohla získavať body v majstrovstvách sveta konštruktérov, ktoré boli vypísané pre vozidlá skupiny v r. 1983 pre skupinu C. Lancia LC1 mal otvorený kokpit a turbodúchadlom preplňovaný radový štvorvalec Lancia, s ktorým nebola schopná dosiahnuť požadovanú spotrebu paliva. To si vyžadovalo, aby Lancia hľadala novú pohonnú jednotku. Pod vedením Cesare Fiorio začala Lancia pracovať na náhrade LC1.
Lancia nemala dostatočne veľký sériový motor, na ktorom by sa dal postaviť pretekársky motor, takže spoločnosť sa musela obrátiť na vonkajšie zdroje. Keďže Lancia bola vo vlastníctve skupiny Fiat , mohli požiadať o pomoc partnerskú spoločnosť Ferrari. Ferrari umožnilo Lancii prispôsobiť nový atmosférický 3,0-litrový štvorventilový V8 motor, ktorý bol predstavený vo Ferrari 308 GTBi QV v roku 1982. Vývoj motora zadal Enzo Ferrari Nicolovi Materazzimu. Základná architektúra motora bola výrazne prepracovaná na pretekárske účely, objem motora bol znížený na 2,6 litra, boli pridané dve turbodúchadlá KKK, ktoré motoru pomohli zabezpečiť spotrebu paliva a potrebný výkon. Špecifický objem motora bol zvolený z dôvodu možnosti použitia rovnakého motora v sérii North American CART.
Dizajnérske práce na podvozku si rozdelili talianski špecializovaní výrobcovia pretekárskych áut Abarth a Dallara, z ktorých posledný vyrábal hliníkový monokok a karosériu z kevlaru a uhlíkových vlákien vo svojej továrni. Lancia LC2 sa vyznačovala veľkým nasávacím otvorom pre chladiče v strede prednej časti auta, rovnako ako LC1, na rozdiel od súčasných Porsche 956 , ktoré nasávali všetok vzduch zozadu a po stranách kokpitu. Tento vzduch smeroval aj cez bočnú karosériu na napájanie medzichladičov pre turbodúchadlá. Vstupné otvory pre chladiace kanály zadných bŕzd boli tiež integrované do bočnej karosérie vozidla, hneď za dverami. Vzadu bol pontónový dizajn prispôsobený blatníkom s veľkým krídlom premosťujúcim pontóny. Zadné difúzory vystupovali medzi pontónmi pod krídlom.
Pre sezónu 1984 bol objem motora zvýšený na 3,0 litre. Vylepšená elektronika motora od Magneti Marelli zaistila aj väčšiemu motoru rovnakú spotrebu. Upravená bola tiež aerodynamika automobilu a prevodovka Hewland bola nahradená prevodovkou Abarth.
Upravené Lancie LC2 sa na začiatku sezóny 1984 objavili na 1 000 km Monzy , pričom odpruženie bolo prerobené tak, aby fungovalo s pneumatikami Dunlop. Lancia otvorila sezónu pódiovým umiestnením, po ktorej nasledovala ďalšia pole position na rýchlom okruhu Silverstone Circuit na 1000 km v Silverstone , ktorá viedla k štvrtému miestu. Na 24 hodín Le Mans sa obe autá kvalifikovali v prvom rade v neprítomnosti tímu Rothmans Porsche, pričom pole position Boba Wolleka 3:17,11 bolo asi o 11 sekúnd rýchlejší ako najrýchlejšie Porsche 956. Wollek a Nannini viedli v polovici pretekov po súbojoch s Kremer Porsche Verna Schuppana (obhajcu víťaza pretekov) a Alana Jonesa , len kvôli problémom s prevodovkami na oboch autách stratil tím vedenie. Wollek a Nannini aspoň dokázali potenciálnu spoľahlivosť LC2 tým, že dokončili celé pretekov a skončili na ôsmej pozícii, pričom Nannini zajazdil najrýchlejšie kolo pretekov 3:28,90. Tím tiež absolvoval súkromný vstup LC2 v pretekoch pre jazdcov Pierluigi Martini , Xavier Lapeyre a Beppe Gabbiani. Auto ťažko havarovalo v kvalifikácii, pričom väčšina pozorovateľov verila, že si bude vyžadovať opravu nového podvozku. Keďže výmena podvozku bola zakázaná Automobile Club de l'Ouest , auto bolo opravené včas, aby sa kvalifikovalo a pretekalo, aj keď sa stále hovorilo, že Lancia porušila pravidlá a použila nový podvozok, ktorý nahradil pôvodný.
Tím si dal po Brands Hatch krátku prestávku, opäť sa vrátil do Imoly, no nedokázal zopakovať svoj predchádzajúce výkony, obe autá vypadli. Lancia sa opäť nezúčastnila pretekov vo Fuji v Japonsku a vrátila sa na juhoafrické preteky v Kyalami, kde Patrese a Nannini viedli. Hoci LC2 získala svoje druhé víťazstvo, žiadny z popredných tímov Porsche sa podujatia nezúčastnil na protest proti zákonom o apartheide. Tím, ktorý sa nemohol zúčastniť na Majstrovstvách konštruktérov alebo jazdcov, sa nezúčastnil posledného kola ročníka v Sandown Parku v Melbourne v Austrálii . Hoci autá boli rýchle, v priebehu roka Autocourse dospel k záveru, že tím mal toľko rôznych problémov, že príčinou musí byť slabá príprava.
© Yankie models 2023
Návrat na obsah