Lancia LC2 Kyalami 1983 - Yankiemodels

yankiemodels
Prejsť na obsah
Lancia LC2/83 #0002

Kyalami 1983
Tím: Lancia Martini
Jazdci: Riccardo Patrese, Alesandro Nannini

Mierka: 1:24
Autor: Ján Priškin
V roku 1982 boli pre majstrovstvá sveta zavedené nové pravidlá skupiny C. Tieto pravidlá vyžadovali, aby tímy používali uzavreté automobily, ktoré museli tiež spĺňať normu spotreby paliva 60 litrov na 100 kilometrov. Lancia LC1, ktorá bola vyrobená podľa starších predpisov skupiny 6 v roku 1982, musela byť nahradená, aby Lancia mohla získavať body v majstrovstvách sveta konštruktérov, ktoré boli vypísané pre vozidlá skupiny v r. 1983 pre skupinu C. Lancia LC1 mal otvorený kokpit a turbodúchadlom preplňovaný radový štvorvalec Lancia, s ktorým nebola schopná dosiahnuť požadovanú spotrebu paliva. To si vyžadovalo, aby Lancia hľadala novú pohonnú jednotku. Pod vedením Cesare Fiorio začala Lancia pracovať na náhrade LC1.
Lancia nemala dostatočne veľký sériový motor, na ktorom by sa dal postaviť pretekársky motor, takže spoločnosť sa musela obrátiť na vonkajšie zdroje. Keďže Lancia bola vo vlastníctve skupiny Fiat , mohli požiadať o pomoc partnerskú spoločnosť Ferrari. Ferrari umožnilo Lancii prispôsobiť nový atmosférický 3,0-litrový štvorventilový V8 motor, ktorý bol predstavený vo Ferrari 308 GTBi QV v roku 1982. Vývoj motora zadal Enzo Ferrari Nicolovi Materazzimu. Základná architektúra motora bola výrazne prepracovaná na pretekárske účely, objem motora bol znížený na 2,6 litra, boli pridané dve turbodúchadlá KKK, ktoré motoru pomohli zabezpečiť spotrebu paliva a potrebný výkon. Špecifický objem motora bol zvolený z dôvodu možnosti použitia rovnakého motora v sérii North American CART. Motor bol spočiatku spojený s manuálnou prevodovkou Hewland, ktorá bola v roku 1984 nahradená prevodovkou Abarth.
Dizajnérske práce na podvozku si rozdelili talianski špecializovaní výrobcovia pretekárskych áut Abarth a Dallara, z ktorých posledný vyrábal hliníkový monokok a karosériu z kevlaru a uhlíkových vlákien vo svojej továrni. Lancia LC2 sa vyznačovala veľkým nasávacím otvorom pre chladiče v strede prednej časti auta, rovnako ako LC1, na rozdiel od súčasných Porsche 956 , ktoré nasávali všetok vzduch zozadu a po stranách kokpitu. Tento vzduch smeroval aj cez bočnú karosériu na napájanie medzichladičov pre turbodúchadlá. Vstupné otvory pre chladiace kanály zadných bŕzd boli tiež integrované do bočnej karosérie vozidla, hneď za dverami. Vzadu bol pontónový dizajn prispôsobený blatníkom s veľkým krídlom premosťujúcim pontóny. Zadné difúzory vystupovali medzi pontónmi pod krídlom.
Lancie LC2 debutovali na začiatku sezóny 1983, jazdili pod názvom Martini Racing a lakovali sa vo farbách Martini & Rossi. Spočiatku používali talianske radiálne pneumatiky Pirelli. Prvé preteky sezóny boli aj domácim podujatím Lancie, 1000 km v Monze. Lancie LC2 sa ukázali byť výkonnejšie ako Porsche 956-ky, pričom pole position zajazdili takmer o sekundu pred 956-kou Joest Racing . Problémy s pneumatikami však odsunulii vedúcu Lanciu z vedenia pretekov a druhé tímové auto skončilo dvanásť kôl za víťazným Posche956.
Problémy s pneumatikami a spoľahlivosť motora brzdili LC2 celú sezónu. Pneumatiky Pirelli boli nakoniec nahradené britskými pneumatikami Dunlop, hoci odpruženie auta bolo optimalizované pre taliansky produkt. Ani jednému z áut sa nepodarilo dokončiť preteky až do piateho kola, 1000 km v Spa. Tam skončili dva Martini Racing LC2, ako aj súkromník Mirabella LC2. Lancie LC2 nakoniec spoľahlivo jazdili na majstrovstvách Európy vo vytrvalostných pretekoch v Brands Hatch, kde Michele Alboreto a Riccardo Patrese skončili štvrtí. Lancia sa rozhodla nezúčastniť na podujatí World Sportscar v Japonsku, namiesto toho sa zúčastnila na podujatí European Endurance v Imole. Voľba sa vyplatila, pretože Teo Fabi a Hans Heyer získali pre LC2 prvé víťazstvo, hoci továrenský tím Porsche sa tohto podujatia nezúčastnil. Lancia ukončila sezónu po sebe na druhom mieste v Mugello a Kyalami. Aj napriek uvedeným ťažkostiam sa Lancia umiestnila na druhom mieste v majstrovstvách sveta konštruktérov, keď získala 32 bodov, za Porsche, ktoré získalo 100 bodov.
© Yankie models 2023
Návrat na obsah